prowadzący: mgr Joanna Bil
PLAN METODYCZNY
Temat: Utrwalenie wiadomości o procentach.
Cel ogólny: Powtórzenie wiadomości o procentach.
Cele operacyjne: Uczeń umie:
obliczać procent danej liczby
obliczać liczbę według danego jej procentu
obliczać, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
rozwiązywać zadanie tekstowe o treści praktycznej, wykorzystując
działania na procentach
Środki dydaktyczne: kreda, tablica, zeszyt przedmiotowy, kartki z zadaniami dla poszczególnych grup, identyfikatory z imionami i funkcjami pełnionymi w grupie, instrukcje postępowania.
Metoda nauczania: aktywizująca - rozwiązanie zadań w grupach, z podziałem na stanowiska.
Forma pracy: grupowa.
PLAN MERYTORYCZNY
-
Wstępne czynności organizacyjne.
-
Podział uczniów na pięcioosobowe grupy. Omówienie zasad pracy w grupach.
-
Losowanie stanowisk przez uczniów. Przypięcie identyfikatorów z pełnioną funkcją oraz wpisanym przez ucznia imieniem i nazwiskiem.
-
Omówienie poszczególnych stanowisk na podstawie rozdanych instrukcji:
Lider – Jesteś liderem grupy. To właśnie Ty powinieneś dopilnować, aby wszyscy członkowie Twojej drużyny w pełni zrozumieli rozwiązywane przez Was zadania;
kierować pracą tak, aby była on wykonywana poprawnie i solidnie. Po rozwiązaniu zadań poczujesz satysfakcję...
Obserwator – Twoim zadaniem jest obiektywne obserwowanie pracy kolegów i koleżanek z grupy, by ją sprawiedliwie ocenić. Musisz być bardzo spostrzegawczy. Twojej ocenie podlegać będą odpowiedzi na następujące pytania: Czy praca w grupie przebiegała płynnie? Czy poszczególne osoby w pełni wywiązywali się ze swoich obowiązków? Czy ekipa w stu procentach zrozumiała zadania? Zapisz swoje spostrzeżenia.
Reporter – Czytelnie zapisuj wszystkie przemyślenia i pomysły grupy tak, by pozostali członkowie mogli rozczytać i zrozumieć Twoje notatki i poprawne rozwiązania zadań. Pracuj starannie!
Ochroniarz – To funkcja dla prawdziwego „mężczyzny” lub silnej „kobiety”. Do Twoich funkcji należy pilnowanie porządku w grupie, kolejności przy wykonywaniu wspólnej pracy. Musisz zmuszać kolegów do pracy i nie pozwolić nikomu się obijać. Pamiętaj, że stosowanie siły fizycznej jest surowo zabronione!
Prezenter – Jeżeli masz wdzięk, spryt i inteligencję, to funkcja specjalnie dla Ciebie. Twoim zadaniem jest staranne i dokładne zapisanie rozwiązanych poprawnie zadań na tablicy i wytłumaczenie ich reszcie klasy. Powodzenia...
-
Rozdanie grupom kartek z zadaniami:
Grupa I
Zadanie 1. Oblicz: a) 20% z 24 godzin
b) wielkość, której 60% wynosi 180 dag
c) ile procent tygodnia stanowią 4 dni
Zadanie 2. Książka kosztowała 12 zł, potem zdrożała o 20%, a następnie staniała o 25%. Oblicz cenę książki po zmianach.
Zadanie 3. Ania ma w swojej skarbonce o 15% mniej pieniędzy niż Dorota. Ile pieniędzy ma Dorota, jeśli Ania ma 34 zł?
Zadanie 4. W domu wczasowym „Jantar” przebywali na wakacjach dorośli i dzieci. Mężczyźni stanowili 28% wszystkich wczasowiczów, kobiety – 44% , a dzieci było czterdzieści dwoje. Ilu wczasowiczów spędzało wakacje w domu wczasowym „Jantar”?
Grupa II
Zadanie 1. Oblicz: a) 8% z 80 dag
b) wielkość, której 3% wynosi 4m
c) ile procent roku stanowi miesiąc
Zadanie 2. Ochroniarz w pewnej firmie zarabia 1200 zł. W grudniu jego wynagrodzenie obniży się o 20% , a w styczniu wzrośnie o 35%. Oblicz, jak wysokie będzie jego wynagrodzenie po tych zmianach.
Zadanie 3. Buty po sezonowej obniżce kosztują 68 zł. Jaka była cena butów przed obniżką?
Zadanie 4. Turysta 55% trasy przebył pociągiem, 30% trasy przejechał autobusem, a pozostałą część drogi – rowerem. Oblicz długość całej trasy, jeśli turysta rowerem przebył 36 km .
Grupa III
Zadanie 1. Oblicz: a) 40% z 1200 ha
b) wielkość, której 30% wynosi 150 zł
c) ile procent godziny stanowi minuta
Zadanie 2. Długopis kosztował 6 zł, potem zdrożał o 10% , a następnie staniał o 15%. Oblicz cenę długopisu po tych zmianach.
Zadanie 3. Pan Nowak po podwyżce o 15% zarabia teraz 1380 zł. Ile złotych zarabiał przed podwyżką?
Zadanie 4. Wśród osób uczęszczających na kurs narciarski jest 28% kobiet i 17% mężczyzn, a dzieci jest sześćdziesiąt sześć. Ilu uczestników liczy kurs?
Grupa IV
Zadanie 1. Oblicz: a) 22% z 200 zł
b) wielkość, której 45% wynosi 990 m
c) ile procent godziny stanowi 50 minut
zadanie 2. Reporter w ciągu miesiąca pisze 30 raportów z ważnych spotkań. Z powodu choroby w przyszłym miesiącu napisze o 20% raportów mniej, ale za to w kolejnym miesiącu nadrobi zaległości, pisząc o 50 % raportów więcej niż w czasie choroby. Ile raportów napisze po tych zmianach?
Zadanie 3. Kurtka po sezonowej obniżce o 15% kosztuje 102 zł. Jaka była cena kurtki przed obniżką?
Zadanie 4. W pewnym gimnazjum w klasach pierwszych jest 160 uczniów. Uczniowie klas drugich stanowią 35% , a uczniowie klas trzecich - 40% wszystkich uczniów. Ilu uczniów uczęszcza do tego gimnazjum?
Grupa V
Zadanie 1. Oblicz: a) 15% z 260 zł
b) wielkość, której 40% wynosi 16 km
c) ile procent tygodnia stanowi doba
Zadanie 2. Pani Maria zarabiała 1400 zł. Jej pensja wzrosła o 10% , a następnie zmalała o 15%. Ile złotych pani Maria zarabia po tych zmianach?
Zadanie 3. Proszek „Zwykły” podrożał o 5% i kosztuje teraz 21 zł. Ile kosztował przed podwyżką?
Zadanie 4. Kasia przeczytała książkę w ciągu trzech dni. Pierwszego dnia przeczytała 25% wszystkich stron, drugiego dnia 40% stron, a trzeciego dnia 70 stronic. Ile stron ma książka?
Grupa VI
Zadanie 1. Oblicz: a) 60% ze 155 zł
b) wielkość, której 45% wynosi 72 h
c) ile procent roku stanowi kwartał
Zadanie 2. Do szkoły liczącej 800 uczniów przybyło 5% nowych osób, a następnie ubyło 10% osób. Ilu uczniów uczęszcza do tej szkoły po zmianach?
Zadanie 3. Po obniżce o 10% za namiot zapłacono 450 zł. Ile kosztował ten namiot przed obniżką?
Zadanie 4. 20% pracowników firmy „Max” jeździ do pracy samochodem, 55% osób autobusem, a pozostałe 16 osób chodzi pieszo. Ile osób pracuje w tej firmie?
-
Praca uczniów w grupach.
-
Usystematyzowanie i utrwalenie przerobionego materiału. Prezenterzy grup podchodzą do tablicy i omawiają przede wszystkim te zadania, z których rozwiązaniem grupa miała problemy. Uczniowie wykonują notatkę w zeszytach przedmiotowych.
mgr Joanna Bil |